Szolgáltatások / Fejlesztések és terápiák

DSZIT – Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia

A terápia segít, hogy a gyerekek megtanulják rendezni az őket érő különböző ingereket, és jól reagálni rájuk. De ez nem tanóra és nem „tréning” – itt a gyógyulás játékkal történik.

Vannak gyerekek, akik nehezen viselik a hangos zajokat, egyes ruhák anyagát, vagy látszólag ok nélkül kiborulnak. Ez nem hiszti – sokszor az idegrendszerük egyszerűen nem tudja megfelelően feldolgozni a külvilágból érkező ingereket. Ezt hívjuk szenzoros feldolgozási zavarnak.

Miben segít a terápia?

A Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia – vagy röviden DSZIT – abban segít, hogy a gyerekek megtanulják rendezni ezeket az ingereket, és jól reagálni rájuk. De ez nem tanóra és nem „tréning” – itt a gyógyulás játékkal történik.

A DSZIT alapja az örömteli mozgás. A gyermek mozdul, hintázik, kapaszkodik, pörög-forog – miközben valójában az agya tanul. Minden mozdulat egyfajta gyakorlás: hogyan reagáljak okosan egy hangra, egy érintésre, egy új helyzetre?

Ez a fajta terápia nem egy előre meghatározott „menetrendet” követ. Inkább olyan, mint egy kreatív kaland: minden foglalkozás a gyermek belső motivációjára épül. A terapeuta csak terelgeti a játékban – és közben segíti az idegrendszert a fejlődésben.

Miért fontos a terápia?

A 3–7 éves kor közötti időszak az, amikor az agy a leginkább „tanulékony” az érzékletek rendezésére. Ha ebben az időszakban játékosan, örömmel tanulják meg a gyerekek, hogyan érzékeljenek, akkor sokkal könnyebben boldogulnak később az iskolai és társas kihívásokkal is.

És mi, emberek ösztönösen keressük azt, ami segíti az agyunk fejlődését – ezért van az, hogy a gyerekek imádnak hintázni, futni, ugrálni, ölben lenni. Mert ezek a mozgásélmények nemcsak örömet okoznak, hanem szó szerint építik az idegrendszert.

A terápiás térben mi ezt az ösztönt használjuk: olyan játékszituációkat teremtünk, amik élvezetesek, biztonságosak, mégis fejlesztőek. A célunk nem kevesebb, mint hogy a gyermekek agya játék közben tanuljon meg új módon működni – lépésről lépésre, az ő tempójukban.